Sávszélesség tekintetében ez igaznak is tűnik, hiszen a DSL-technológia
lehetőségei végéhez érkezett, s a UPC legutóbbi fejlesztésével, a hat
hete bevezetett Fiber Power családdal már nem is egy ligában versenyez.
A legnagyobb konkurensnek számító Magyar Telekom új generációs
hálózata, a nem csak nevében, hanem ténylegesen is optikai alapokra
építkező FTTH maximum 80 Mbit/s letöltési sávszélességet kínál, erre a
UPC jelenlegi ajánlata 50 százalékkal tromfol rá a 120 Mbps-es
csomaggal, de a mostanra mindkét nagy szolgáltató által saját
kábelhálózatán bevezetett EuroDOCSIS 3.0 technológia határai ennél is
messzebb, akár 3-400 Mbps egyéni sávszélességig is mehetnek.
Üveges csomagok
A UPC tájékoztatása szerint az internetelőfizetéssel rendelkező
ügyfeleik 90 százaléka használja valamelyik Fiber Power szolgáltatást,
ám ez nem kizárólag a 60 és 120 megabites csomagokat jelenti. A két új
termék bevezetésével párhuzamosan ugyanis a cég a korábbi Chello
csomagjait is átnevezte, így a belépőszintű Internet Start (2/0,5Mbps)
csomagon kívül az összes többi Fiber Powerré változott. Az eredmény
viszont így is elismerésre méltó, hiszen az internettel még csak
barátkozó tizedet leszámítva a UPC ügyfelei mind 15 Mbit/s vagy annál
nagyobb sávszélességgel rendelkeznek.
A cég új hazai vezetője szerint a cél, hogy a legjobb szolgáltatást
nyújtsák, a lehető legalacsonyabb áron. A fejlesztések és az új termék
bevezetés mellett javítani szeretnék az üzemeltetés és az
ügyféltámogatás területeit is. "Ezt megoldani nem nagy feladat, de
anélkül, hogy a büdzsét felrobbantanánk, már komoly kihívás" - mondta
Kenigsztein.
Csak elméletben korlátoz
Érdekes adalék, hogy annak ellenére, hogy a rendelkezésre álló
sávszélesség legalább egy nagyságrenddel növekedett, az Általános
Szerződési Feltételekben rögzített "fair use policy" nem változott. Ez
azt jelenti, hogy még a 120 Mbps letöltési sávszélességgel rendelkező
felhasználóktól is elvárja a szolgáltató, hogy átlagosan havi 250 GB
adatforgalom alatt maradjanak (ez az adatmennyiség legnagyobb Fiber
Power csomaggal ideális esetben körülbelül 5 óra alatt letölthető).
Szűcs László, a UPC Magyarország kommunikációs vezetője erre a
felvetésre azt mondta, hogy ez csupán egy biztosíték a szolgáltató
számára, de valójában nem alkalmazzák a limitet, s nem korlátozzák a
felhasználókat ezen érték elérése után sem. Szűcs szerint ezen
állításuk bizonyságára szolgál, hogy a felhasználói fórumokon
egyáltalán nem találkozni ilyen panaszokkal velük kapcsolatban.
Az internetszolgálatás mellett a UPC fő bástyája továbbra is a
televíziós szolgáltatás, vagy ahogy mostanában utalnak rá, a videó. A
legtöbb előfizető továbbra is kábeltévés ügyfél, s itt a
leglátványosabb a digitalizáció . A két évvel ezelőtt elkezdett
folyamat eredményeképp ma már az ügyfelek 20 százaléka digitális
tévészolgáltatásra fizet elő. Ehhez hozzá kell tenni, hogy szélesebb
körben csak az utóbbi hónapokban váltak elérhetővé a digitális
csomagok, míg tavaly mindössze 6 város volt lefedve. Ezeken a
területeken koncentrálódnak a digitális csomagok, s az újonnan
bekapcsolt területeken némi késéssel állnak át a felhasználók.
Az analóg nem kell már
A szolgáltató igyekszik minden, analóg szolgáltatást használó
előfizetőjét a digitális szolgáltatások felé terelni, ezt erős
akciókkal, s többszörös megkeresésekkel alapozzák meg, illetve azzal,
hogy a digitális csomagok előfizetési díja nem vagy nem jelentősen
magasabb az eddig megszokottnál. Grósz Judit, a cég marketingvezetője
szerint az ügyfelekben nehezen alakul ki az igény a a digitális
csomagokra, de miután felhasználóvá válnak, nehezen mondanának le az
EPG vagy a DVR funkciókról. Érdekes az is, hogy a már átállt előfizetők
fele a time-shiftet és a felvételt is lehetővé tevő DVR-csomagokra
fizet elő. Persze az új csomagok mindegyikénél elérhető marad az analóg
alap csomag is az előfizetőknek, amivel újabb STB nélkül használhatják
tovább második vagy harmadik televíziójukat a lakásban.
A set-top box-ok tömeges terítésével pedig a szolgáltató folyamatosan
közelebb kerül ahhoz, hogy a digitális lehetőségek közül egyre többet
indítson be. A dobozok legtöbb funkciója ma még kihasználatlan, de már
a közeljövőben is több újdonság csábítja majd a még hezitálókat. A
Fiber Power csomagokkal egy időben startolt viszonylag csendben a
Videótár funkció, a UPC VoD szolgáltatása, melynek keretében a
digitális előfizetők a távirányító segítségével választhatnak ki
filmeket, s 3-700 forintos áron "kikölcsönözhetik" azokat 24 órára.
Az IPTV-szolgáltatások közül az Invitel megoldása, az InviTV már eddig
is tovább ment ennél, hiszen a szerveren rögzített adásokat
korlátozások mellett ugyan, de később is visszanézhették a
felhasználók. A UPC ezen a területen adós maradt eddig, hiszen csak az
előre beállított felvételeket lehetett később megtekinteni, amiket a
set-top box rögzített. Novembertől viszont indul az úgynevezett
"catch-up TV" funkció, amivel az elmúlt napok adásai nézhetőek vissza.
Az RTLmost.hu szolgáltatása például már biztosan belekerül ebbe a
kalapba, tehát a legnézettebb kereskedelmi csatorna saját készítésű
adásai napokra visszamenőleg újranézhetőek lesznek még idén ősszel.
Szüksége is van a szolgáltatónak a folyamatos fejlesztésre, hiszen a
panel-övezetekben LAN-szolgáltatással terjeszkedő Digi komoly
ellenféllé fejlődött, illetve a Magyar Telekom IPTV szolgáltatása is
egyre több előfizetőt tudhat magáénak. A UPC abban bízhat, hogy jó
mutatókkal rendelkezik a multiplay területén, a publikus adatok szerint
egy előfizető átlagosan 1,5 szolgáltatásra fizet elő náluk, s ez
feltehetőleg csak növekedni fog. Az internetes területen leginkább a
kisebb DSL-szolgáltatóktól szívják el az ügyfeleket, de a televíziós
piacon sem tartják lehetetlennek a további akvizíciók általi
terjeszkedést.
Jól járnak a fogyasztók
A tendenciákat tekintve a digitális médiaforradalom jó úton halad
Magyarországon, s a szolgáltatók versenye jó hatással van mind a
termékek fejlődésére, mind azok árainak csökkenésére is. Továbbá az
erős marketingkommunikációs kényszer révén a társadalom egyre nagyobb
rétege érti meg a digitális technológiák lényegét, hétköznapi előnyeit.
Forrás: HWSW